neděle 10. května 2015

Jak začít pěstovat?





V tomhle příspěvku Vám sice nepřináším žádný recept, ale chci se s Vámi podělit o své zkušenosti se získáváním domácí zeleniny a bylinek v městském prostředí.


Už jsem se tu o tom jednou zmiňovala, jsem holka ze vsi. A tak jsem prostě vyrůstala na domácích rajčatech, paprikách, mrkvích a bylinkách. Chápu, že ne každý má tu možnost, ale pokud jednou jíte domácí sladké a chutné rajče, to z obchodu prostě už nedáte do pusy.

A tak sem se snažila si alespoň malý kousek zahrady přivézt i do Prahy. Když si tak vzpomínám, tak balkon byl první " místnost " našeho bytu, která byla kompletně zařízená. Bylo kolem Vánoc a já už měla nakoupené samozavlažovací truhlíky, hlínu i semínka. S prvním trošičku jarním dnem jsme balkon vybavili novou dřevěnou podlahou a posezením a začali jsme se těšit na naši premiérovou letní snídani na sluníčku - to bohužel musím uznat bylo marné čekání, protože když nevstáváme do práce jsme chroničtí spáči. Ale zpátky k tomu pěstování.

Minulý rok byl testovací. Volné místo na balkoně zaplnily truhlíky a květináče, ve kterých jsem vyzkoušela co mě napadlo. Cherry rajčátka - klasika, červené papriky, beraní rohy, malé chilli papričky, okurky nakládačky, salát, mrkev, ředkvičky, jahody, kanadské borůvky a z bylinek rozmarýn, petrželka, pažitka, oregano, meduňka, máta a stévie.

Ne všechno mělo úspěch a prosperovalo, například malých nakládaček jsme měli asi 10 ze 2 truhlíku, což mi přišlo trochu zbytečné a letos už jim dám vale. Zato papriky a beraní rohy byli super a co jsme nesnědli jsem ještě zavařila, a pochutnávali jsme si na nich i v zimě. 

A jak tedy na to? Rozhodovacím faktorem co pěstovat je bezesporu prostor jaký na to máte, zda jen parapet, balkónek nebo velkou terasu jakou vídám v horních patrech protějšího domu - tam by se dalo dělat věcí. Roli také hraje orientace naší " zahrádky " a pak také chutě. Co se náročnosti týče, co zvládnu já, zvládne každý :)

Podle prostoru si rozmyslete kolik můžete umístit truhlíků, nebo květináčů. Já rozhodně doporučuji ty samozavlažovací, protože v parných dnech se nemusím bát, že se vrátím k uschlým rostlinám, které jsem piplala celé jaro. Navíc stačí jednou za čas naplnit nádržku a můžete vyrazit i na víkend a nebát se o úrodu.

Pak podle toho kolik nádob máte, zvolte co chcete pěstovat. Některé rostliny je třeba mít zvlášť, jiné jako bylinky můžete do truhlíku nakombinovat. Pak je otázka zda si koupíte už hotové sazeničky, nebo si je chcete vypěstovat už ze semínek. Ze semínek vás vyjde pěstování podstatně levněji a zase tolik práce s tím není a navíc výběr sazeniček mě třeba nestačí. Na každém sáčku semínek je vzadu uvedeno k jakému pěstování je rostlina vhodná, zda na pole, do skleníku, nebo do nádob a na balkony. Tomu věnujte pozornost, aby vám na balkoně nerostla 2 metrová rostlina která nebude mít dostatek živin na plody. Ale v dnešních hobby marketech je výběr více než dostačující. Řiďte se návodem na sáčku kdy jaká semínka zasít, většina z nich je však vhodná zasít mezi únorem a začátkem května. 

Připravte si širší nádobky, například plastové krabičky od jídla. Já takhle ještě před recyklací použiji krabičky třeba od zeleniny a ovoce.Naplňte nádobku jemnou zeminou, urovnejte a zalijte, ať semínka mají ideální prostředí hezky od začátku. Pak na povrch, případně do mělkých důlků sypejte a vkládejte semínka. Prostor si rozdělte třeba špejlemi, aby jste věděli, kde jaká semínka jsou a nemíchala se vám. Ne každý pozná rostlinku rajčete, dokud na ní nějaké neroste. Nádobky dejte někam na světlo, třeba na okno.
No a teď už jen čekejte, a radujte se z každého vyrostlého lístečku. Půdu je samozřejmě pořád nutné udržovat vlhkou, na to je nejlepší použít rozprašovač, ten vám malé rostlinky nepoláme. 

Jakmile rostlinky narostou, přichází fáze 2. Aby hezky rostly a sílily je třeba je rozesadit. Správný čas je, když vyroste druhé patro lístečků. Na to jsou vhodné malé květníčky, ale postačí i kelímky od jogurtu s dírkou ve dně. Každou rostlinku zasaďte zvlášť, trošku hlouběji než byla dříve, aby nebyla příliš vytáhlá. U bylinek jako je pažitka přesaďte celý trsík, abychom pak měli hezky bohatou rostlinku. Vždy naberte rostlinku s kusem původní hlíny, aby jste nepoškodili kořínky.

A fáze 3 je konečná. V tuto chvíli se připojí i ti, kteří si koupi už vzrostlé sazeničky. Jakmile pominou poslední mrazíky, nejčastěji se čeká na termín po třech zmrzlých mužích, kteří připadají na termín 12. - 14.května, naplníme truhlíky a sázíme do nich naše rostlinky. Já mám truhlíky dlouhé 60 cm a dávám vždy 3 větší rostlinky jakou jsou papriky nebo rajčata. Můžete tyto druhy i míchat, mají podobné nároky. Bylinek mam i 5 druhů v jednom truhlíku. Ale například mátu, která si dost nárokuje prostor je asi lepší mít samostatně v květníku. Borůvku mám také zvlášť, ta má specifické požadavky i na druh půdy. 

Pak máme pár týdnů plných očekávání, než nastane ta zasloužená odměna, když si vyjdete na balkon s košíčkem pro denní dávku vitamínů. Je příjemné mít pořád po ruce rajčátka a papriku na salátek, mátu do koktejlů a o bylinkách snad ani není třeba mluvit!!!! To se bude vařit samo!


V dalším díle vám přinesu detaily o tom, co letos poroste na naši Balkonové zahrádce v Britské čtvrti!






                                                               První semínko se probouzí k životu



Paprika a hezký trsík voňavé bazalky





                                                        A cherry rajčátka, tyčková i převislá.





Share:

1 komentář

  1. Pěstování ovoce a zeleniny by mělo určitě ve všech případech předcházet pořízení geotextílie. S tím se to prostě dělá jednodušeji a nikdo mně to nevymluví i kdyby mně měli po náměstí prohánět. Něco jsem se už nazahradničila a tak vím, ne?

    OdpovědětVymazat

Blog Design Created by pipdig